Crisis wordt CRISIS als het geld op is

07-12-2016

Uit onderzoek blijkt: Bedrijven die gebruik maken van personeelsinkrimpingen zijn niet winstgevender dan bedrijven die dat niet doen. Ze beschadigen zichzelf vaak op de lange termijn. Als gevolg van de negatieve effecten op relaties tasten ontslagen doorgaans het functioneren van de organisatie ernstig aan. Daarbij komt nog dat het inzetten van een krimpscenario vaak leidt tot latere verdere inkrimpingen.

Een tweede factor is het aanleggen van financiële buffers vaak tegen de raad van financiële experts en beursanalisten in. Deze reserves blijken van vitaal belang om de crisis goed door te komen.

Een derde factor is innovatie. Maar hoe? Juist in tijden van crisis heeft men echt wel iets anders aan het hoofd. En waar moet je de tijd vandaan halen. Brandjes blussen, cijfers in de gaten houden, spoedoverleg over van alles en nog wat, 80 e-mails per dag! En toch is er de vraag hoe men in de hectiek van alledag iets nieuws kan ontwikkelen.

Wat kunt u doen om te komen tot een nieuwe visie, strategie of dienst?

  • Stel uw prioriteiten.
  • Maak tijd om tot iets nieuws te komen.
  • Organiseer eens per 2 weken een brainstorm van 2 uur met een aantal sleutelpersonen over: Waar laten we een geweldige kans liggen?
  • U laat de sleutelpersonen in de tussentijd onderdelen uitwerken en doorrekenen.
Terug naar overzicht